*این می‌تواند سودمندترین مشارکتی باشد که تا به‌ حال داشته‌اید.*

سازمان‌های غیرانتفاعی هر روز راه‌های جدیدی را برای تولید سرمایه با استفاده از بازاریابی انگیزه‌گرا CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) ایجاد می‌کنند. آن‌ها باید این کار را انجام دهند، زیرا فشار بر سود شرکت و محدودتر شدن بودجه‌های دولتی، سازمان‌های غیرانتفاعی را وادار کرده است که خلاق‌تر و عملی‌تر باشند.

برای عملی‌تر شدن اقدامات، باید یک بازاریاب ماهر باشید و خود را با یک برنامه بازاریابی سالم و استراتژیک مسلح کنید که به فروش منجر شود. اگر این برنامه محصول را تغییر ندهد، بازاریابان نیز تغییر نخواهند کرد. شما نمی‌توانید این روند مهم و حیاتی بازاریابی را نادیده بگیرید.

بازاریابی انگیزه‌گرا چیست؟
بازاریابی انگیزه‌گرا، واژگان سازمانی آمریکا برای فعالیت در کنسرت مالی با یک موسسه خیریه است. این بازاریابی است که یک شرکت و محصول آن را به یک علت پیوند می‌دهد. هدف آن فروش تدریجی و تصویر شرکت ضمن مشارکت و کمک در سازمان غیرانتفاعی است. افزایش میزان فروش موفقیت پیشرفت را تعیین می‌کند. در مورد آن اشتباه نکنید، مدیریت ارتباط با مشتری در مورد فروش است، نه بشردوستانه.

یکی از اولین تأییدهای عمومی این استراتژی بازاریابی، مشارکت و همکاری امریکن اکسپرس در سال 1983 در اصلاح و ترمیم مجسمه آزادی بود. امریکن اکسپرس هر بار که فردی از کارت اعتباری خود استفاده می‌کرد، به مقدار یک پنی در ترمیم و بازسازی مجسمه کمک می‌کرد. استفاده از کارت آن در این دوره 28٪ افزایش یافت و امریکن اکسپرس 1.7 میلیون دلار برای بازسازی و ترمیم مجسمه آزادی داد.

انگیزه مشارکت‌کنندگان چیست؟
برای درک مبانی و اصول مدیریت ارتباط با مشتری، درک انگیزه‌های مشارکت‌کنندگان مهم است. این انگیزه‌ها شامل موارد زیر است:

  • موسسه خیریه به دنبال تأمین بودجه است.
  • شرکت خواستار افزایش فروش، تقویت تصویر و انگیزه کارکنان است.
  • مصرف‌کننده خواستار مسئولیت اجتماعی و کیفیت با قیمت منصفانه است.
  • اگر افراد مشهور درگیر باشند، به دنبال قرار گرفتن در معرض دید عموم هستند.

همچنین این انگیزه‌ها شرکت‌کنندگان را به‌عنوان طرفین علاقه‌مند به خود معرفی می‌کند. یک برنامه مدیریت ارتباط با مشتری که به‌درستی طراحی‌شده، این منافع شخصی ایزوله شده را به یک سطح روشنفکری افزایش می‌دهد. هر نیاز نه ‌تنها برآورده می‌شود بلکه با مشارکت در رابطه تقویت می‌شود. بازاریابی انگیزه‌گرا علاقه‌ای روشنگرانه دارد.

چرا مدیریت ارتباط با مشتری رشد کرده است؟
دلیل شماره 1: بازاریابی انگیزه‌گرا به این دلیل رشد کرده است که وقتی به درستی اجرا شود، محصول را می‌فروشد، تصویر را بهبود می‌بخشد و به کارمندان انگیزه می‌دهد.

دلیل شماره 2: مدیریت ارتباط با مشتری رشد یافته است چرا که مصرف‌کنندگان خواستار شرکت‌های بیشتر هستند. آن‌ها انتظار دارند که کسب‌وکارها از منابع خود برای رفع نگرانی‌های جامعه استفاده کنند. وقتی شرکت‌ها به جوامعی که خدمت می‌کنند کمک می‌کنند، با به اشتراک‌گذاری ارزش‌های مشتریان و کارکنان خود ارتباطی قوی برقرار می‌کنند.

یکی از چنین ارزش‌هایی که توسط بسیاری از مناطق دنور بوجود می‌آمد، کمک به افراد بی‌خانمان با ارائه مسکن فوری و خودکفایی طولانی‌مدت بود. TCI کولورادو می‌دانست که مسئله بی‌خانمان‌ها در جوامعی که به آن‌ها خدمت می‌کرد اهمیت دارد. بنابراین از این فرصت برای شریک شدن با ائتلاف کولورادو در خصوص بی‌خانمان‌ها (CCH) برای این معامله شیرین در تعطیلات 1995 استقبال کرد.

در این کمپین مدیریت ارتباط با مشتری، 12 هزار مشتری جدید TCI 145,89 دلار برای حل مشکلات بی‌خانمان‌های کولورادو کمک مالی کردند. این کمک مالی که از سهم 5 دلاری هر اشتراک جدید یا ارتقا یافته TCI به دست آمد، بزرگ‌ترین کمک مالی در تاریخ 13 ساله CCH بود. به‌نوبه خود، کمپین TCI در طی آن دوره دوهفته‌ای در ماه دسامبر متوسط نرخ پاسخگویی کولورادو را دو برابر کرد. استیو سانتاماریا، مدیر کل دنور کولورادو می‌گوید: " این شگفت‌انگیز است که می‌توانیم با همکاری مشترک با مشتریان خود به چنین هدف ارزشمندی دست‌یابیم."

دلیل شماره 3: مدیریت ارتباط با مشتری رشد کرده است چرا که به دوره جدیدی از تبلیغات روی آورده است که "محترمانه، نه وادار کننده، گفتگو محور، نه تک‌زبانی، پاسخگو، نه فرمول محور بودن" رسیده. به گفته دون اچولتز، استنلی آی تاننباوم و رابرت اف. لاوتبورن، نویسندگان ارتباطات بازاریابی یکپارچه :" این بالاترین نقطه منافع مشترک است."

دلیل شماره 4: مدیریت ارتباط با مشتری رشد کرده است چون جوابگو بوده است. هرچه فروش‌ها بهتر باشد، همکاری و مشارکت بیشتر خواهد شد. نتایج قابل ‌پیگیری است.

soli