اغلب تجارت ها به تصمیم گیري استراتژیک و یا اتخاذ خط مشی هاي جدید براي خدمت رسانی بهتر مشتریان نیاز دارند . به عنوان مثال فروش گاه ها آرایش مغازه خود را براي ایجاد میل بیشتر به خرید مجددا طراحی می کنند.

این مثال به داده هایی در مورد رفتار مصرفی گذشته مشتریان براي تعیین الگویی به وسیله داده کاوي ، نیاز دارند. براي روشن تر شدن مساله می توان مثال را این گونه بیان کرد که در یک فروش گاه زنجیره اي پس از داده کاوي مشخص می شود که درصدي از مشتریان خرید تلویزیون ، میز تلویزیون و گلدان کریستالی را هم در همان روز و بعد از خرید تلویزیون می خرند . مدیر فروش گاه می تواند بلافاصله دستوراتی صادر کند که بر اساس مدل هاي تلویزیون موجود میزهایی و براساس مدل میزها گلدان هاي کریستالی برا یفروش سفارش داده شود و غرفه هاي جنبی غرفه تلویزیون را به میز و گلدان کریستالی اختصاص دهد . مطمئنا" حتی پس از مدت کوتاهی سو د حاصل از این بخش از فروشگاه به طور قابل ملاحظه اي ترقی خواهد کرد . در واقع ابزار داده کاوي ،داده را می گیرد و یک تصویر از واقعیت به شکل مدل می سازد که این مدل روابط موجود در داده ها را شرح می دهد. براي بهبودي بهره وري از یک فروشگاه داده کاوي از داده هاي انبار داده، مدل هایی را ارائه می دهد که بیانگر این هستند که چه محصولاتی یا خدماتی ،به چه مشتریانی،در چه زمانی واز طریق چه کانالی عرضه شود. بیشتر شرکت ها بانک هاي داده اي عظیمی،شامل داده هاي بازاریابی،منایع انسانی و مالی را دارا هستند.

بنابراین سرمایه گذاري در زمینه انبار داده، یکی از اجزاي حیاتی در استراتژي ارتباط با مشتري است.رابطه مشتري با زمان تغییر می کند و چنانچه تجارت و مشتري درباره یکدیگر بیشتر بدانند این رابطه تکامل ورشد می یابد. چرخه زندگی مشتري چارچوب خوبی براي به کارگیري داده کاوي در مدیریت ارتباط با مشتري فراهم می کند .در بخش ورودي داده کاوي،چرخه زندگی مشتري می گوید چه اطلاعاتی در دسترس است و در بخش خروجی آن چرخه زندگی مشتري می گوید چه چیزي احتمالا" جالب توجه است و چه تصمیماتی باید گرفته شود. داده کاوي می تواند سود آوري مشتري هاي بالقوه را که می توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند،پیش بینی کند و اینکه مشتري تا چه زمانی وفادار خواهد ماند وچگونه احتمالا" مارا ترك خواهد کرد.بعضی از مشتریان مرتبا" مراجعاتشان رابه شرکت ها براي کسب مزیت هایی که طی رقابت میان آنها به وجود می آید، تغییر می دهند.در این صورت شرکت ها می توانند هدفشان را روي مشتریانی متمرکز کنند که سود آوري بیشتري دارند.

اغلب تجارت ها به تصمیم گیري استراتژیک و یا اتخاذ خط مشی هاي جدید براي خدمت رسانی بهتر مشتریان نیاز دارند. به عنوان مثال فروش گاه ها آرایش مغازه خود را براي ایجاد میل بیشتر به خرید مجددا طراحی می کنند. این مثال به داده هایی در مورد رفتار مصرفی گذشته مشتریان براي تعیین الگویی به وسیله داده کاوي ، نیاز دارند. براي روشن تر شدن مساله می توان مثال را این گونه بیان کرد که در یک فروش گاه زنجیره اي پس از داده کاوي مشخص می شود که درصدي از مشتریان خرید تلویزیون ، میز تلویزیون و گلدان کریستالی را هم در همان روز و بعد از خرید تلویزیون می خرند . مدیر فروش گاه می تواند بلافاصله دستوراتی صادر کند که بر اساس مدل هاي تلویزیون موجود میزهایی و براساس مدل میزها گلدان هاي کریستالی برا یفروش سفارش داده شود و غرفه هاي جنبی غرفه تلویزیون را به میز و گلدان کریستالی اختصاص دهد.

مطمئنا" حتی پس از مدت کوتاهی سو د حاصل از این بخش از فروشگاه به طور قابل ملاحظه اي ترقی خواهد کرد . در واقع ابزار داده کاوي ،داده را می گیرد و یک تصویر از واقعیت به شکل مدل می سازد که این مدل روابط موجود در داده ها را شرح می دهد. براي بهبودي بهره وري از یک فروشگاه داده کاوي از داده هاي انبار داده، مدل هایی را ارائه می دهد که بیانگر این هستند که چه محصولاتی یا خدماتی، به چه مشتریانی، در چه زمانی واز طریق چه کانالی عرضه شود. بیشتر شرکت ها بانک هاي داده اي عظیمی،شامل داده هاي بازاریابی،منایع انسانی و مالی را دارا هستند . بنابراین سرمایه گذاري در زمینه انبار داده ، یکی از اجزاي حیاتی در استراتژي ارتباط با مشتري است.رابطه مشتري با زمان تغییر می کند و چنانچه تجارت و مشتري درباره یکدیگر بیشتر بدانند این رابطه تکامل ورشد می یابد.

چرخه زندگی مشتري چارچوب خوبی براي به کارگیري داده کاوي در مدیریت ارتباط با مشتري فراهم می کند . در بخش ورودي داده کاوي،چرخه زندگی مشتري می گوید چه اطلاعاتی در دسترس است و در بخش خروجی آن چرخه زندگی مشتري می گوید چه چیزي احتمالا" جالب توجه است و چه تصمیماتی باید گرفته شود. داده کاوي می تواند سود آوري مشتري هاي بالقوه را که می توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند،پیش بینی کند و اینکه مشتري تا چه زمانی وفادار خواهد ماند وچگونه احتمالا" مارا ترك خواهد کرد.بعضی از مشتریان مرتبا" مراجعاتشان رابه شرکت ها براي کسب مزیت هایی که طی رقابت میان آنها به وجود می آید، تغییر می دهند. در این صورت شرکت ها می توانند هدفشان را روي مشتریانی متمرکز کنند که سود آوري بیشتري دارند . بنابراین می توان از طریق داده کاوي ارزش مشتریان را تعیین ، رفتار آینده آنها راپیش بینی و تصمیمات آگاهانه اي را در این رابطه اتخاذ کرد.

در ادامه با بخش دوم رابطه crm و داده کاوی با ما همراه باشید

soli