مقدمه
امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت حوزه‌های مختلف در کشور‌ها، نیاز به جمع آوری داده و تحلیل بر روی داده‌ها بیش از پیش مورد نیاز هر سازمانی قرار گرفته است.

صنعت گردشگری نیز آن دسته از صنایعی می‌باشد که با چالش‌های بسیاری روبرو است که با استفاده از ابزار‌ها و تکنیک‌های داده کاوی، می‌توان به دنبال پیش بینی چالش‌های پیش رو و نیز حل آن چالش‌ها بود. هر سال، گردشگران زیادی از سرتاسر جهان به مناطق مختلفی سفر می‌کنند و از همین رو، متخصصین و کارشناسان، تحلیل‌های بسیاری را در صنعت گردشگری و با استفاده از داده‌های گذشته این گردشگران پیاده سازی کرده اند.

ویژگی‌های یک صنعت مبتنی بر داده

با کمک داده‌های اولیه می‌توان به اطلاعات جدیدی از گردشگران رسید. این نگرش به سازمان‌ها کمک شایانی در جهت ارائه خدمات بهتر می‌کند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر و اهمیت موضوع کلان داده‌ها بر روی صنایع مختلف، به چند مورد از ویژگی‌های کلان داده‌ها در صنعت گردشگری همراه نمونه‌های موردی اشاره می‌کنیم:

1) ارزش داده‌های تولید شده

داده‌های کشف شده توسط گردشگران در ابتدا باید ارزشمند و همچنین قابل پردازش باشد تا از آن‌ها به اطلاعات و یا حتی به یک دانش و بینشی نظام مند رسید. یقینا داده‌های خام و اولیه مهم، به تصمیم گیران و سیاست گذاران این حوزه کمک شایانی نخواهد کرد، بلکه پردازش و تجزیه و تحلیل آن است که داده ی اولیه را ارزشمند و به یک دانش تبدیل می‌کند.

2) سرعت داده‌های تولید شده

سرعت تولید داده را از مهم ترین ویژگی‌های یک کلان داده دانست، در صنعت گردشگری نیز داده‌های بسیاری با نرخ بالا در حال تولید هستند. روزانه عده ی بسیار کثیری از گردشگران جهت اقامت به هتل‌های کشور مدنظر مراجعه می‌کنند.به عنوان مثال یکی از دغدغه‌های اصلی هتل داران، دسته بندی انواع مشتریان جهت ارائه خدمات به آن‌ها و همچنین پیش بینی و تحلیل رفتار آن گردشگران است. از دیگر چالش‌های اساسی هتل داران، ارائه خدمات و سرویس مناسب در اوج مراجعه می‌باشد. هتل داران، آژانس‌های بین المللی هواپیمایی و کلیه سازمان‌هایی که در جهت بهبود ارائه ی خدمات به گردشگران در حال فعالیت هستند، مهم ترین دغدغه را دارند تا بتوانند گردشگران را در اوج صرفه اقتصادی به سرویس‌های مدنظر در زمان مشخص، تخصیص دهند.

3) حجم داده‌های تولید شده

حجم داده تولید شده نیز از مهم ترین فاکتورهای تحلیل کلان داده یا همان big data است.گردشگرانی که همه روزه از نقاط مختلف جهان بازدید می‌کنند، داده‌های انبوهی بصورت گسترده توسط آن‌ها تولید می‌شود، جریانات مالی روزانه و در گردش، میزان مکالمات با افراد مختلف، میزان مواد خوراکی تهیه شده و میزان کالاهای خریداری شده، تعداد مکان‌های بازدید شده توسط هر گردشگر و پیش بینی آن‌ها فقط بخش کو چکی از این صنعت هستند تا چالش‌های بزرگی را به وجود آورند.

4) تنوع داده‌های تولید شده

ارسال عکس‌ها و کلیپ‌های تصویری در شبکه‌های اجتماعی متفاوت توسط گردشگران، انبوه عظیمی‌را از داده‌های غیرساختار یافته ایجاد می‌کند که متخصصین با پردازش و تجزیه و تحلیل بر روی این داده‌های غیر ساختار یافته، به نتایج شگرفی خواهند رسید. یکی از موارد بررسی شده تحلیل احساسات گردشگران نسبت به یک جاذبه ی توریستی و کشف نقاط ضعف و قوت آن منظقه با استفاده از داده‌های اخذ شده از گردشگران در شبکه‌های اجتماعی می‌باشد که نسبت به یک مکان مشخص، نظرات مختلفی از سوی گردشگران وجود دارد. همچنین با استفاده از این داده‌های ورودی گردشگران در شبکه‌های اجتماعی، روند خیره کننده ای را در میزان محبوبیت یک مکان خاص می‌توان به دست آورد. از دیگر کاربرد‌های عظیم داده‌ها، می‌توان به مسیر‌هایی که گردشگران برای رسیدن به نقطه ای که در آن جاذبه توریستی قرار دارد، اشاره کرد. از این رو، بهینه ترین مسیر با استفاده از مسیر‌های طی شده ی گذشته توسط گردشگران پیشنهاد می‌گردد. این بررسی‌ها منجر به شکل گیری فعالیت‌هایی همچون: کنترل جمعیت در طی مسیر، ارائه سرویس دهی هوشمند در طول مسیر برای گردشگران و ایجاد تدابیر امنیتی برای مسیر‌های پر رفت و آمد توسط کشور‌ها می‌شود و به همین ترتیب روند کشف نیاز‌های گردشگران نیز افزایش می‌یابد. این مسائل یکی از مهم ترین چالش‌های پیش روی افراد خبره است چرا که مسیر‌ها باید طوری طراحی شوند تا گردشگران با کمترین میزان اتلاف زمان در صف‌ها قرار گیرند تا از خدمات بهره به بالاترین کیفیت بهره مند شوند.

5) صحت داده‌های تولید شده:

از اساسی ترین چالش‌های مطرح شده در صنعت گردشگری، استفاده از ابزارهای کاربردی جهت ترجمه ی همزمان زبان است که گردشگر در آن وارد شده است. این ابزار‌ها می‌توانند اپلیکیشین‌های مترجم باشند که گردشگر از آن جهت تعاملات خود با محیط استفاده می‌کند. گردشگر، با وارد کردن جملات زبان مدنظر آن کشور از اپلیکیشن جهت ترجمه همزمان استفاده می‌کند و خروجی آن، زبانی قابل فهم گردشگر است که دارای صحت و راستی می‌باشد.

با کمک کلان داده‌ها می‌توان اطلاعات جدیدی را جهت ارائه خدمت به گردشگران کشف کرد. صنعت گردشگری، جز آن دسته از صنایعی می‌باشد که اساس تدوین استراتژی‌های یک کشور پر جاذبه بر اساس داده‌های گردشگران، نتایج مطلوبی را خواهد داد. با پردازش و تجزیه و تحلیل این داده‌ها، می‌توان پی به بینشی نوین در گردشگران رسید تا تقاضای آن‌ها برآورده شود و به وسیله ی آن، اقدامات عملی در زمان صحیح انجام شود.

در مطالب ذکر شده میتوان دریافت که پس از کشف داده‌ها و ایجاد پردازش بر روی آن‌ها و استخراج دانشی از گردشگران، نوبت به ایجاد یک واکنش جهت بهینه سازی کسب و کار فرا می‌رسید. یقینا این واکنش در جهت توسعه ی عوامل مثبت و توسعه گردشگری پایدار کمک کننده خواهد بود همچنین پیشرفت‌های اخیر نیز بیان کننده آن است که متخصصین در صنعت گردشگری، به دنبال ایجاد مدل‌های پیش بینی متنوعی جهت پیش بینی جاذبه‌های گردشگری خواهند بود.

 

soli