راه اندازی خطوط تولید برای کارخانجات مواد غذایی اولویت هر کسب و کار و سرمایه گذاری است.
بسته به نوع سرمایه گذاری که می‌خواهد صورت پذیرد خط تولیدی می‌تواند متغییر باشد.

 خطوط تولید در صنعت مواد غذایی دسته بندی و کلاس‌های متفاوتی دارند.
به طور کلی خطوط تولید مواد غذایی بر اساس موارد خاصی دسته بندی می‌شوند که هر کدام تقسیم بندی مخصوص به خود دارند. برای سرمایه گذار با کسب دانش در زمینه انواع خطوط تولید ... ضروری و حیاتی است. شخص سرمایه گذار باید به طور کامل از انواع خطوط تولید آگاهی داشته و محصول نهایی هر کدام را بداند.

انواع خطوط تولید مواد غذایی بر اساس مواد اولیه و محصول نهایی
اولین دسته بندی از انواع خطوط تولید مواد غذایی بر اساس نوع محصول نهایی است که در کارخانه تولید می‌شود. اینکه یک کارگاه تولیدی در چه دسته‌ای از انواع محصولات غذایی قادر به فعالیت خواهد بود به عوامل مختلفی از جمله شرایط جغرافیایی، دسترسی کافی به به منابع محصول، میزان سرمایه‌ای که سرمایه گذار در اختیار دارد، شرایط آب و هوایی محل کارخانه و عوامل بسیار دیگری بستگی دارد.

  1. نان و محصولات نانی
  2. میوه و سبزیجات و محصولات مختلف آن‌ها
  3. محصولا لبنی
  4. شکر و تولید محصولات شیرینی و وابسته به آن
  5. غلات دانه‌های روغنی
  6. تولید و دسته بندی محصولات دریایی

انواع خط تولید مواد غذایی بر اساس استفاده از نیروی انسانی
خطوط تولید این روزها به سمت از بین بردن هر چه بیشتر دخالت نیروی انسانی در فرایند تولید است. در اختیار داشتن دستگاه‌های مدرن تولید بدون دخالت دست از محبوبیت در کلاس جهانی برخوردار هستند. بر اساس میزان دخالت انسان در خط تولید این خطوط به سه دسته زیر تقسیم بندی می‌شود.

  1. خط تولید تمام اتوماتیک
  2. خط تولید نیمه اتوماتیک
  3. خط تولید دستی

همانطور که میتوان حدس زد، قیمت خطوط تولید که در بالا مشاهده می‌شود از بالا به پایین کاهش می‌یابد. خطوط تولید تمام اتوماتیک از مدرن‌ترین دستگاه‌ها بهره می‌برد و عملا کاربرد نیروی انسانی را از بین برده‌اند در ایران خطوط تولید مواد غذایی تمام اتوماتیک به تازگی مورد توجه سرمایه‌گذاران برای نصب و راه‌اندازی قرار گرفته است.

soli