ایجاد محصول جدید

حوزه: مدیریت بازاریابی
امروزه با توجه به تحرکات رقبا، تغییر مدوام مد و سلایق مردم و تغییرات دیگری که در محیط بازارهای مختلف ایجاد شده است، یکی از مهمترین استراتژی هایی که هر شرکتی به دنبال پیاده سازی آن است، استراتژی های نوآوری و توسعه محصول (فرایند لانچ محصول) می باشد.


در همین راستا اشتباهات بسیار بزرگی در کسب و کارها رخ می دهد که برای نمونه به تعدادی از آن‌ها اشاره می شود:
1- ایده‌های جدید توسط افراد مشخص ایجاد می شود. (کمیت و کیفیت ایده‌ها مناسب نیست)
2- بدون توجه به توانایی تولید، تیم تحقیق و توسعه یا بازاریابی هزینه های توسعه هنگفتی را به شرکت تحمیل می کنند و در انتها مشاهده می شود که اصلا این ایده قابلیت تولید ندارد.
3- ایده بدون ارزیابی یا امکان سنجی اقتصادی به تولید می رسد و متوجه می شویم که صرفه اقتصادی ندارد.
4- ایده بدون تست بازار و با هزینه های هنگفت تولید می شود اما بازار آن را نمی خواهد.
5- بدون توجه به پلن بازاریابی، ایده به تولید می رسد و در انتها سوال مطرح می شود که خب حالا برای بازاریابی و فروش چه کنیم؟
و ...
در این مقاله اصولی ترین روش توسعه محصولات را ارائه می دهیم.
فیلیپ کاتلر به عنوان پدر علم بازاریابی نوین، در کتاب اصول بازاریابی خود به این موارد اشاره کرده و آمارهای جالبی از درصد شکست ایده‌ها مطرح کرده است و سپس 8 گام استراتژیک ایجاد محصول را ارائه کرده است. در ادامه این 8 گام را به صورت خلاصه باهم مرور می کنیم.

8 steps to create a new product

 

1- ایده پردازی (تولید ایده های جدید برای توسعه محصولات) – هدف: تولید ایده های بیشتر
2- غربال کردن ایده‌ها (ایده های تولید شده با استفاده از شاخص های بررسی جذابیت ایده، غربال شده و در نهایت چند ایده محدود انتخاب شود) – هدف: کاهش ایده‌ها و ایجاد لیست کوتاهی از جذاب ترین ایده‌ها
3- توسعه و آزمایش مفهوم (ایجاد مفاهیم عینی برای ایده های انتخابی که برداشت ذهنی مصرف کننده را نمایان می کند) – هدف: تست یک مفهوم کامل از هر ایده برای نتیجه گیری در مورد مناسب بودن ایده (نیاز به ارتباط با مصرف کننده و نظرسنجی)
4- تدوین استراتژی و خط مشی بازاریابی

شامل 3 قسمت:

  • بازار هدف، جایگاه موردنظر کالا، میزان فروش، سهم بازار، سود مورد انتظار و ... برای چند سال اول
  •  خط مشی کامل بازاریابی، نحوه توزیع، قیمت گذاری، بودجه بازاریابی و ... .
  • برنامه بلندمدت شرکت برای این محصول، ترکیب محصولات، عناصر بازاریابی و ... .

5- تجزیه و تحلیل تجاری (اقتصادی)
بررسی و پیش بینی فروش، هزینه ها و سود. اگر توجیه اقتصادی داشته باشد کالا وارد مراحل بعدی می شود.
6- تولید کالا (یک یا چند نمونه فیزیکی) – هدف: ایجاد هیجان در مصرف کننده یا مشتری. تحلیل نوع تولید و هزینه های آن. امکان سنجی کامل تولید – در این قسمت کالا باید مورد آزمایش (آزمایش کاربرد در شرایط نهایی استفاده) قرار گیرد.
7- آزمون بازار - اگر مراحل قبلی موفقیت آمیز بود، در این مرحله کالا و برنامه بازاریابی مورد آزمایش واقعی قرار می گیرد. در این مرحله بازاریابی آزمایشی انجام می شود. هدف: تست برنامه بازاریابی، تست کالا، تست عناصر بازاریابی، فهم مشکلات کالا و ... .
8- تجاری سازی – در صورت مناسب بودن نتیجه بازاریابی آزمایشی، عملیات تجاری سازی شامل مواردی مانند ثبت اختراع، ثبت برند، حق امتیاز و ... صورت می گیرد.

نکته حائز اهمیت در این فرایند این است که متناسب با صنعت، بازار، شرایط فعلی شرکت، محصولات مدنظر و ... این فرایند نیاز به شخصی سازی برای هر کسب و کار دارد. مثلا تولید کالا برای شرکت های حوزه فناوری با تولید کالا در شرکت های تولیدی بسیار متفاوت است.
همچنین میزان اهمیت هر مورد نیز بنابه موارد ذکر شده متفاوت است. به همین دلیل لزوما دانستن این موارد برای رسیدن به موفقیت در فرایند ایجاد محصول جدید کافی نیست. برای این کار بهتر است از مشاورین متخصص و مجرب در این حوزه استفاده کنید تا بتوانید گام های مدنظر را به درستی بردارید و با احتمال بالاتری با موفقیت مواجه شوید.


تیم فرازتدبیر که بارها این مسیر را در شرکت های مختلف با موفقیت پشت سر گذاشته است، آماده خدمت رسانی به شما جهت یک لانچ محصول موفق می باشد.

 

soli