امروزه با تغییر محیط کسب و کارها، افزایش سرعت تکنولوژی، تغییرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ...، میزان عدم قطعیت و پیچیدگی عوامل موثر بر کسب و کارها بسیار زیاد شده است. کسب و کارها نمی‌توانند با وجود چنین تغییراتی، تغییری در سبک برنامه ریزی خود ایجاد نکنند و انتظار حضور مداوم و پرقدرت در بازار را داشته باشند.

 

خوشبختانه مدیریت استراتژیک پاسخ مناسبی به این تغییرات داده است. مدیریت استراتژیک در برابر عدم قطعیت رویکردهای متعددی را پیش پای ما قرار می‌دهد.

برخی از این رویکردها عبارت‌اند از:

• برنامه ریزی مبتنی بر سناریو: در این رویکرد، سناریوهای محتمل برای آینده طراحی می‌شود و آمادگی برای مواجهه با وقوع هر یک از سناریوها تقویت می‌شود. این رویکرد پرکاربردترین روش برای مواجهه با عدم قطعیت است.

• استراتژی انطباقی: در این رویکرد، انعطاف‌پذیری دربرابر شرایط محیطی و تغییر استراتژی برحسب تغییر شرایط در اولویت قرار می‌گیرد. سازمان در این رویکرد مجموعه‌ای از گزینه‌های استراتژیک را در نظر می‌گیرد، آنها را به طور مستمر ارزیابی می‌کند، میزان سرمایه‌گذاری روی گزینه‌های موفق‌تر را به طور تدریجی و مرحله به مرحله افزایش می‌دهد و از موفق‌ترین گزینه‌ها بهره‌برداری می‌کند.

• استراتژی شکل‌دهنده یا آینده‌ساز: در این رویکرد، خلق آینده به جای پیش‌بینی آن در اولویت قرار می‌گیرد. در چنین رویکردی نیازمند استفاده از توان ذهنی برای تجسم چشم انداز مطلوب و دست زدن به عمل پیش از دیگران برای تحقق آن چشم انداز است.

• استراتژی پابرجا: این رویکرد، دستیابی به نوعی از استراتژی را مطرح می‌کند که دربرابر شرایط مختلف محیطی عملکرد مناسبی داشته باشد یا دامنه‌ی نوسان عملکرد ناشی از آن اندک و قابل چشم پوشی باشد.

• خروج از محیط دارای عدم قطعیت بالا: استراتژی همیشه به معنای رویکرد تهاجمی نیست. گاهی لازم است پیش از آنکه تعهدات بیشتری برای سازمان ایجاد شود و حجم بیشتری از منابع سازمان صرف شود، از محیط دارای عدم قطعیت بالا خارج شد.

همانطور که مشاهده کردید، رویکردهای مختلفی برای مقابله با شرایط پیچیده و عدم قطعیت عوامل موثر بر کسب و کارها وجود دارد. مهم این است که متناسب با شرایط کسب و کار و عوامل محیطی (محیط صنعت و محیط کلان) بتوان بهترین رویکرد را انتخاب کرد و آن را به کار برد.

تیم تخصصی فراز تدبیر با سابقه درخشان در این زمینه می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا بتوانند در این شرایط پیچیده، بهترین رویکرد ممکن برای مواجهه با عدم قطعیت و پیچیدگی را انتخاب و اجرا کنند.

برچسب‌ها: مدیریت استراتژیک، استراتژی آینده ساز، مقابله با عدم قطعیت، بهترین کلینیک مشاوره کسب و کار اصفهان

soli