اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد با معضل منابع انسانی در شرکت خود مواجه شده‌اید و یا در شرکت‌های دیگر و در سطح جامعه این مشکل را مشاهده کرده باشید. در مقاله بحران منابع انسانی، به تفصیل راجع به چرایی این معضل صحبت کرده‌ایم.

 

قاعدتا نمی‌توان انتظار داشت که در چنین شرایطی، صرفا با بهبود یکی از فرایندهای اصلی منابع انسانی بتوانیم با این معضل مقابله کنیم. یعنی نمی‌توانیم صرفا روی جذب منابع انسانی متمرکز شده اما حفظ منابع انسانی را بی‌خیال شویم. بنابراین لازمه‌ی مقابله حرفه‌ای با این مشکل، سیستم جامع و یکپارچه منابع انسانی است.

با این حال موضوع ما در این مقاله قسمت جذب منابع انسانی است که تصمیم داریم روش‌ها یا کانال‌های استخدام را معرفی کنیم.‌

بنابه تجربه تیم فرازتدبیر، بارها مشاهده شده است که شرکت‌ها در جذب نیرو با مشکلاتی مواجه می‌شوند از جمله:

۱. عدم دریافت رزومه کافی (تعداد ورودی کم)

۲. عدم دریافت رزومه‌های مرتبط و مناسب (کیفیت پایین رزومه های ورودی)

۳. عدم تطابق رزومه‌ها با شرایط شرکت

و...

یکی از بزرگترین دلایل این مشکلات، عدم شناخت روش‌ها و کانال‌های استخدام و یا استفاده نادرست از آنهاست. در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم.

منابع انسانی 06.08.1402

روش‌ها یا کانال‌های مختلف جذب نیرو:

۱. درج آگهی در سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، روزنامه‌ها و ...

با توجه به رشد سایت‌ها و سازمان‌های فعال در حوزه‌های مختلف منابع انسانی، استراتژی هرکدام، هدفگذاری آنها و موارد دیگر، خود این موضوع بسیار حساس است و باید دقیقا متناسب با نیازهای شرکت، شرایط شرکت و ... برای این رویکرد تصمیم‌گیری شود.

۲. استفاده از گروه‌ها و کانال‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی مختلف

به عنوان مثال وقتی میخواهید یک کارشناس فنی برای خط تولید خود استخدام کنید و نیاز به یک مهندس مکانیک دارید، می توانید در این شبکه های اجتماعی به دنبال کانال‌ها یا گروه‌های مهندسی مکانیک یا حوزه‌های مربوطه باشید.

۳. به صورت تبلیغ در صفحه‌های اینستاگرام مرتبط (افراد مرتبط و شاخص، صفحه‌های علمی، خبری و ... مرتبط)

۴. از طریق پرسنل شرکت (پخش آگهی در فامیل، دوستان، آشنایان و ...)

۵. از طریق همکاران تجاری (تامین کنندگان، مشتریان و ...)

۶. استفاده از لینکدین به عنوان تخصصی‌ترین شبکه اجتماعی مرتبط با کسب و کار

لینکدین یکی از بهترین فضاها برای ایجاد و توسعه برند کارفرمایی و همچنین جستجوی نیروی متخصص است. البته حضور و فعالیت در لینکدین نیازمند آموزش می‌باشد اما می توان با یک سرمایه گذاری کوچک به این مهم‌ دست یافت.

۷. سازمان زندان‌ها

یکی از معضلات اجتماعی وجود زندانیان با جرائم غیرعمد است. زندانیانی که حبس آنها به پایان رسیده است می‌توانند گزینه خوبی برای استخدام باشند.

۸. استفاده از کاریابی‌ها و بانک رزومه آنها

۹. ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های دارای رشته‌های مرتبط

۱۰. ارتباط و اعلام نیاز به مشاور کسب و کار

مشاوران به دلیل ارتباط با شرکتها و افراد مختلف می‌توانند منبع خوبی باشند.

۱۱. ارتباط و اعلام نیاز به تمامی افراد با روابط عمومی بالا در صنعت یا در صنایع دیگر و در محیط‌های کاری

همانطور که ذکر شد، یکی از دلایل مشکلات در فرایند استخدام، عدم استفاده درست از این کانال‌هاست. شرکت‌ها باید برای استخدام، استراتژی و برنامه داشته باشند. اینکه برای هر نیاز، از کدام کانال‌ها و از هر کانال چگونه استفاده کنند بسیار اهمیت دارد.

شرکت مشاوره کسب و کار فرازتدبیر با نزدیک به دو دهه سابقه درخشان در زمینه مشاوره حرفه‌ای و تخصصی مدیریت منابع انسانی، برای پیشبرد این منظور و ارتقای کسب و کار شما، کنارتان خواهد بود.

soli