تئوری پنجره شکسته در ساختار سازمانی

تئوری پنجره شکسته در ساختار سازمانی
در سال 1982 آقای George L.Kelling (قاضی) و آقای Games Q.wilson (وکیل) که هر دو در دانشگاه هاروارد جرم شناسی تدریس میکنند در پی یافتن پاسخ به این سوال که در یک جامعه چه اتفاقی می افتد که جرم شکل میگیرد؟

تئوری پنجره شکسته در ساختار سازمانی
در سال 1982 آقای George L.Kelling (قاضی) و آقای Games Q.wilson (وکیل) که هر دو در دانشگاه هاروارد جرم شناسی تدریس میکنند در پی یافتن پاسخ به این سوال که در یک جامعه چه اتفاقی می افتد که جرم شکل میگیرد؟ چرا در هر شهری یک محله ای وجود دارد که بیشتر قاچاقچیان و خرابکاران در آن محله تردد دارند، و مواد فروشی و جنایت از آن محله به سطح شهر پخش میشود؟
آنها جرم و جنایاتی که به طور جدی رخ می‌دهد را نتیجه یک سلسله وقایع عمیق تر دانستند. و نتیجه گرفتند این جرم ناشی از اختلال است و در تئوری خود یبان کردند اگر این اختلال از بین برود، در آن صورت جرایم جدی رخ نمی دهد. همچنین این تئوری می‌گوید جرم نتیجه یک نابسامانی است. یک پنجره شکسته زمانی که درست نمی‌شود باعث ایجاد کشش در خرابکاران شده و منجر به پنجره های شکسته می‌شود و این پنجره‌های شکسته به خرابی دیوار‌های ساختمان منجر می‌شود. و این موضوع به خراب شدن خانه‌های کناری سرایت میکند و این موضوع در کل محله ادامه پیدا می‌کند.
تئوری آنها همچنین بیان می کند که شیوع این اختلال باعث ایجاد ترس در ذهن شهروندان می شود که متقاعد شده اند منطقه ناامن است. این عقب نشینی باعث تضعیف کنترل‌های اجتماعی از سمت جامعه می‌شود. بی نظمی باعث جرم می شود و جرم باعث بی نظمی و جرم دیگری می‌شود. این اعتقاد وجود دارد که ترس باعث افزایش تمایل فرد به ترك جوامع بی نظم و جابجایی به محیط‌هایی می‌شود كه امنیت بیشتری دارند. تقریباً هر مطالعه از این موضوع، ارتباط بین اختلال و ترس را تأیید کرده است. ترک این محله‌ها برای قشر متوسط و بالای جامعه امکان پذیر است اما قشر فقیر انتخاب‌های محدودتری دارند و نتیجه این اتفاق باعث می‌شود که آن محله از نظر اقتصادی محروم بماند.

اگرچه این نظریه جرم شناختی است، اما کاربردهای متنوعی در دنیای کسب و کار دارد.
MICHEAL LEVINE نویسنده کتاب پنجره‌های شکسته بیزنس‌های شکسته (THE BROKEN WINDOW THE BROKEN BISINES ) بیان می‌کند در یک کسب و کار نیز اگر به پنجره‌های شکسته توجه نشود بعد از یک مدت به مرور این پنجره‌های شکسته تبدیل به معضل‌های بزرگ در کسب و کار می‌شود. و این معضل‌های بزرگ را دیگر نمی‌شود جبران کرد؛ زیرا پنجره‌های شکسته در سازمان‌ها فیزیکی و قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل است که عمر کسب و کار‌ها در ایران بسیار کوتاه است و ما بیزنسی بالای 50 سال نداریم.
از آنجایی که این تئوری بر رفتار انسان‌ها تاکید دارد. در مواردی که نیاز به مدیریت و یا تاثیر‌گذاری بر رفتار انسان‌ها وجود دارد این تئوری نیز قابل اجرا می‌باشد. به طوری‌ که مدیران کسب و کار می‌توانند از تئوری Broken Windows برای تقویت استراتژی عملکرد نیروی کار از طریق کاهش رفتار نامطلوب کارمندان استفاده کنند.
مدیران باید برای از بین بردن پنجره‌های شکسته در سازمان به منظور ایجاد تصویری از اثربخشی مدیریت، سیستم‌سازی، کارایی، کیفیت، مراقبت و نظارت روزانه تلاش کنند. تأکید بر رفتار انسان در این تئوری باعث می‌شود در تنظیماتی که مستلزم مدیریت یا تأثیرگذاری بر رفتارهای افراد است قابل اجرا باشد مدیران کسب و کار می توانند از این تئوری برای تقویت استراتژیک عملکرد نیروی کار از طریق کاهش رفتار نامطلوب کارمندان و تشویق رفتار مثبت مشتری نسبت به کسب و کار سازمان استفاده کنند. سیاست گذاری شرکت از این طریق می‌تواند موانع اثربخشی عملیاتی و موفقیت کسب و کار را کاهش دهد. کنشگرایی اجتماعی عامل دیگری است که مردم تمایل دارند با آنچه فکر می‌کنند دیگران انجام می‌دهند، مطابقت داشته باشند، مانند: بی‌توجهی به بی‌نظمی یا خرابکاری ساختمان‌ها.

soli