در دهه اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تنوع کسب و کارها، انواع مختلف مدل های کسب و کار گسترش یافته یا ایجاد شده اند. برای مطالعه ی انواع مختلف مدل های کسب و کار ادامه مقاله  را با دقت مطالعه فرمایید.

در دهه اخیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تنوع کسب و کارها، انواع مختلف مدل های کسب و کار گسترش یافته یا ایجاد شده اند. در این مقاله نگاهی بر 9 مدل از این کسب و کارها خواهیم داشت:

1.مدل های بیزینس بر پایه کاهش اندک هزینه

این مدل کسب و کار، محصولات مصرفی را در بر میگیرد.

در اصل، این مدل کسب وکار برای استاندارد سازی مناسب است. محصولات و خدمات با حداقل مشخصات و کم ترین انتظارات مشتری، که بصورت محلی تولید می شوند و در سطح جهانی باید معرفی و برندسازی شوند.

ویژگی این محصولات/خدمات ساده، کوچک و ارزان بودن محصول/خدمت است. درآمد به صورت فروش زیاد محصولات/خدمات ارزان قیمت و هزینه ها از وام های کوچک محلی تامین می شوند.

مانند: مسواک برقی، اسپینر، ذغال سرخ کن، شارژر آفتابی، کباب زن برقی، انار دانه کن و ...

2.مدل های بیزینس تجربه ساز

این مدل کسب و کار محصول/خدماتی ارائه می دهد که باعث ایجاد نیازی جدید در بازار انبوهی از مشتریان براساس تجربه ای که از مصرف آن محصول/خدمت کسب کرده اند، می شود.

جریان درآمدی مدل تجربه ساز ازطریق کمیسیون تبلیغات و خرده فروشی تامین می شود.

مانند: آمازون، فیس بوک و ...

3.مدل کسب و کار مبتنی بر تبلیغات

رسانه های سنتی و شرکت های چاپی باید مدل کسب و کار خود را به یک مدل کسب وکار مبتنی بر تبلیغ کنندگان تغییر دهند تا هم در شرکا و متقاضیان اعتماد ایجاد کنند و هم درآمد متقاضیان خود را افزایش دهند.

اما نکته اصلی این کسب و کارها مهارت دادن تسهیلات است.

4.مدل کسب و کار مبتنی بر تبلیغات

برای شرکت های خدمات حرفه ای، تفاوت با تبدیل مشتریان غیر فعال به مشتریان درگیر ایجاد خواهد شد. توسعه محصول منسوخ خواهد شد و با روابط و مکالمات مشتری جایگزین خواهد شد.

اصول این مدل حول تولید محتوایی می‌چرخد که مردم به خواندن یا تماشا کردنش تمایل داشته باشند و بعد تبلیغات شما برای خوانندگان یا بازدیدکنندگانتان نمایش داده شود.

5.مدل کسب و کار نوآوری با بودجه ی پایین

در این نوع کسب و کارها، مشتری با شرکت در خلق ارزش مشارکت می کند.

برای این سبک بیزینس شناخت کامل مشتریان اهمیت ویژه ای دارد.

6.کسب و کارهای سبز

این نوع کسب و کارها بر پایه انرژی های پاک و حمایت از محیط زیست شکل می گیرند.

بیشتر هزینه ها و فعالیت های اصلی این مدل در بخش تحقیقات، بازاریابی و برندینگ هستند.

7.مدل کسب و کار رایگان

مدل کسب و کار رایگان در بسیاری از کسب و کارها و اغلب در کسب و کارهای نرم افزاری به صورت در اختیار گذاشتن رایگان خدمات پایه محصول، استفاده می شود و درآمد خود را ازطریق هزینه ی سفارشی سازی نرم افزار به دست می آورد.

تمرکز این سبک از مدل کسب و کار بر توسعه ی محصول، افزایش مشتری و خدمات پشتیبانی است.

8.مدل کسب و کار اقلام نامحدود (خرده فروشی آنلاین)

مدل اقلام نامحدود از طریق ارتباط با تامین کننده عظیم، هزینه نگهداری اقلام (محتوا) خود را نزدیک به صفر می رساند؛ سپس ازطریق پلتفرم آنلاین آنها را به بخش دیگر مشتریان خود می رساند. این پلتفرم یک منبع کلیدی محسوب می شود، زیرا مکانی است که عرضه و تقاضا برآورده می شود.

ساختار هزینه شرکت های خرده فروشی آنلاین شامل توسعه، مدیریت و ارتقاء پلتفرم است. درآمد آن حاصل از فروش حجم کم اقلام نامحدود است.

9.مدل کسب و کار مشتریان خاص

در این نوع کسب و کار مشتریان را تنها یک دسته خاص از بازار تشکیل می دهند. خدمات و محصولاتی کاملا سفارشی سازی شده با سبک زندگی مشتری، ارائه می شود و باعث ایجاد تجربه ای منحصر به فرد در مشتری می شود. ارتباط کسب و کار با مشتری ازطریق سفیران ویژه برند اتفاق می افتد.

درآمد از طریق قیمت بالای محصول یا خدمات است که این درآمد باید هزینه های تولید محصول (یا خدمت) و هزینه سفیران را پوشش دهد.

این مدل کسب و کار در دهه ی اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

ترجمه از مقاله 10 new business models for this decade

 

 

 

 

 

 

 

soli