مدل بلوغ توانمندی کارکنان بخش اول

در سازمان‌های تولید کننده نرم‌افراز، بخش زیادی از قابلیت آن سازمان به انتخاب کارکنان باهوش و توانا بستگی دارد. و تنها توسعه و تکنولوژی فرآیند‌ها در زمینه‌های دانش بنیان کافی نیست. این موضوع یعنی تاکید بر افزایش توانمندی و ایجاد انگیزه برای افزایش کارایی و خلاقیت در مباحث مدیریت کیفیت جامع و مدل تعالی سازمان EFQM هم ذکر شده است.

مدل بلوغ ظرفیت انسانی: People Capability Maturity Model

حال به معرفی الگو P-CMM برای توانمندی کارکنان در جهت توسعه و بهبود نیروی کار در سازمان می‌پردازیم.

استفاده از این الگو منجر به بهبود مستمر توانایی ایجاد و توسعه نرم افزار برای جذب، توسعه، سازماندهی، انگیزش و نگهداری نیروی کار می‌شود. لازم به ذکر است که طبق بنیان اصلی ساختار تعالی P-CMM، فعالیتی که تکرارپذیر نباشد؛ قابل بهبود دادن نیست.

سطح پنج گانه تعالی P-CMM:

boloogh1 in article

حال به معرفی هر یک از سطوح بالا می‌پردازیم:

  • سطح اول "ابتدایی"

در این سطح در سازمان نوعی آشفتگی وجود دارد. مدیران ارشد مصاحبه و ارزیابی عملکرد کارکنان را جدی نگرفته و استخدام‌های ضعیف باعث نارضایتی کارکنان می‌شود. در این سطح به دلیل اینکه تلاش کارکنان اندازه‌ گیری نشده و بهبود داده نمی‌شود، تواناییشان شناخته نشده و این باعث خروج آن‌ها از سازمان و جلوگیری رشد و پایداری سازمان می‌شود.

  • سطح دوم "تکرار پذیر"

در این سطح سازمان خط‌ مشی‌هایی در جهت توسعه کارکنان و بهبود مشکلاتی مانند نداشتن مهارت و دانش، ارتباط‌های ضعیف و غیرموثر و اهداف عملکردی نامشخص که باعث می‌شود کارکنان قادر به انجام مسئولیت های خود نباشند، همچنین  نیاز‌ها و انتظارات کارکنان خود را در جهت استخدام، فضا و محیط کار، آموزش، مدیریت عملکرد و ... تعهد می‌دهد. همچنین لازم به ذکر است که مستند نویسی در این سطح برای فعالیت‌های سازمان شروع شده و باعث توسعه و ارتقای فعالیت های نیروی کار می‌شود.

  • سطح سوم "تعریف شده"

در این سطح سازمان با شناخت مهارت‌های کارکنان خود و تحلیل فرآیندهای شرکت خود به توسعه برنامه‌های تیمی و استراتژیک می‌پردازد. همچنین فرهنگ عمومی سازمان به‌دلیل تمرکز سازمان بر توسعه و تشویق شایستگی محوری افزایش می‌یابد.

 
soli