مدلی جهت آسیب‌شناسی رفتار سازمانی (قسمت هفتم)

ساختار و سازمان غیررسمی: این بعد از سازمان معمولاً جنبه ضمنی و نانوشته دارد اما کاملاً بر رفتار سازمان اثر می‌گذارد.

مروری بر قسمت قبل...

4- ساختار و سازمان غیررسمی: این بُعد از سازمان معمولاً جنبه ضمنی و نانوشته دارد اما کاملاً بر رفتار سازمان اثر می‌گذارد. این بُعد از سازمان گاهی با ایجاد ساختارهایی برای کمک به کار (در نقاطی که ابعاد رسمی تعریف دقیقی پیرامون آن امر ارائه نداده‌اند)؛ بُعد رسمی را تکمیل می‌کنند. البته گاهی ممکن است این بُعد از سازمان، برخلاف بُعد رسمی عمل کند تا از افراد در برابر ابعاد رسمی حمایت کند. در واقع می‌ توان نتیجه گرفت که این بُعد می‌تواند اثر مثبت و یا منفی بر عملکرد سازمان داشته باشد.
با توجه به دلایل گوناگونی که پیرامون تأثیرگذاری بُعد غیررسمی بر ابعاد سازمانی وجود دارد؛ باید به‌ عنوان یک جزء مهم تلقی شود. به‌ عنوان مثال رفتار رهبران می‌ تواند به‌عنوان یک جزء و ویژگی مهم بُعد غیررسمی، باعث شکل‌ گیری الگوهای رفتاری درون و میان گروه‌ها شود و این الگوها ممکن است کاملاً در تضاد با ابعاد و قوانین رسمی سازمان باشند. در نهایت باید در نظر داشت که انواع مختلف الگوهای ارتباطی و تأثیرات آن‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا موجودیتی به نام بُعد غیررسمی سازمان را ایجاد نمایند.
درنتیجه توضیحات فوق می‌توان سازمان را مجموعه‌ ای از وظایف، افراد، ابعاد رسمی و غیررسمی در نظر گرفت. در تمامی سیستم‌ ها سؤال اساسی چیستی این اجزا نیست بلکه سؤال اصلی نحوه تعاملات ذاتی این اجزاست. مدل حاضر این سؤال را مطرح می‌کند: پویایی‌های روابط میان این اجزا چیست؟ به‌ منظور پاسخ به این مسئله، مجدداً لازم است تا به مفهوم تجانس و تناسب بازگردیم.

ادامه دارد....

soli