تکنیک های افزایش فروش کارخانه

افزایش فروش جز اولویت‌های اصلی همه کسب‌وکارها است. اما شاید تعجب کنید اگر بدانید که بسیاری از کسب‌وکارها روش‌های کاربردی و آسان فروش را نادیده می‌گیرند و این موضوع می‌تواند فروش را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد.

آیا تکنیک‌های افزایش فروش خاصی در کارخانه خود به کار گفته‌اید؟ اصلا استفاده از این تکنیک‌ها مهم است؟ بیایید با یک مثال کار را شروع کنیم.تصور کنید، امروز دومین گروه پرسنل را تعدیل کردید، آن هم در کمتر از یک سال. رکود اقتصادی، تحریم‌ها و ... روی فروش همه‌ی کارخانه ها و شرکت‌های تولیدی تاثیر گذاشته است. بسیاری از واحدهای صنعتی فعالیت خود را به طور کامل متوقف کردند.

می‌دانید بهترین راهکار خروج از چنین وضعیتی چیست؟ تمرکز روی جذب مشتری‌های جدید و انتخاب استراتژی‌های افزایش فروش به‌روز. در این مقاله هم می‌خواهیم تکنیک های افزایش فروش کارخانه را در اختیارتان قرار دهیم. چرا که با بالا رفتن فروش می‌توانید بر بحران‌ها و موانعی که در سر راهتان در کارخانه ایجاد می‌شود، بهتر غلبه کنید.

با انجام این کار می‌توانید به آرامی خط تولید متوقف شده را دوباره راه‌اندازی کنید و نیروهای کارآمدی را هم استخدام کنید. البته می‌دانید که برای رسیدن به آن مرحله مسیری طولانی در پیش دارید. تنها موضوع مهم در حال حاضر این است که استراتژی‌های افزایش فروش مفیدی را برای دستیابی به این هدف به کار بگیرید.

اهمیت افزایش فروش در کارخانه و شرکت های تولیدی و صنعتی

همانطور که میدانید، افزایش فروش جز اولویت‌های اصلی همه کسب‌وکارها است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که میزان فروش سالیانه است که باعث موفقیت یک کارخانه می‌شود. می‌دانید که مقدار محصولاتی که تولید می‌کنید با افزایش فروشتان مرتبط است و البته عکس آن نیز صادق است. این اصلی قدیمی در ارتباط با عرضه و تقاضا است. اما آنچه که در حال حاضر رخ داده است در ارتباط با تغییر تاکتیک‌‌ها و استراتژی‌های فروش است که در کل صنعت به دلیل پیشرفت در تکنولوژی و تغییر در رفتار مصرف‌کننده ایجاد شده است.

در کشور ما علاوه بر موارد فوق، عوامل دیگری نیز بر وضعیت کارخانه ها و شرکت‌های تولید و صنعتی تأثیر گذاشته است. برای آگاهی از وضعیت فعلی تولید در کشور بیایید نگاهی به آمار بیندازیم:

tik sabz small90 درصد صنایع در کشور ایران را صنایع متوسط و کوچک تشکیل می‌دهند.
tik sabz smallدر طول یک سال از 2500 واحد صنعتی در کشور بهره‌برداری شده است.
tik sabz smallدر طول یک سال 1500 واحد صنعتی راکد احیا شده است.
tik sabz smallتعداد واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور در حال حاضر به 47 هزار عدد رسیده است.

1.ذهنیت فروش درونگرا ایجاد کنید

برای افزایش فروش در کارخانه باید دست به تحولی اساسی بزنید. بیایید صادق باشیم، به طور معمول فروشندگان به زورگویی شهرت دارند! چند بار تا به حال چیزی خریده‌اید و احساس کرده‌اید که تحت فشار قرار گرفته‌اید؟ تا به حال فکر کرده‌اید که فردی که تحت فشار قرار می‌گیرد چه احساسی دارد؟ در این روش فروش تنها نگرانی افراد فروش محصولات خودشان است و هیچ مسأله‌ی دیگری اهمیت ندارد. این نکته را به خاطر داشته باشید که بسیاری از کارخانه ها و شرکت های تولیدی از سندرم تمرکز فروش بر محصول رنج می‌برند.

به همین علت برای ایجاد تمایز و افزایش فروشتان لازم است که تأکید اصلی در چرخه فروش شرکت تولیدی‌تان را به جای محصول روی خریداران خود قرار دهید. فروش با تمرکز بر روی محصول روشی سنتی است و زمان آن رسیده است تا این شیوه را تغییر دهید. در حال حاضر روش بازاریابی و فروش درونگرا روش بهتری برای فروش است. استفاده از این شیوه یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانید برای افزایش فروشتان انجام دهید. اگر بتوانید این فلسفه را در تیم وارد کنید، اولین گام‌ها را برای تغییر روش فروشتان برداشته‌اید.

پنج تکنیک برای افزایش فروش کارخانه

2.کاتالوگ خود را به صورت آنلاین ارائه کنید

یکی از اقدماتی که برای بالا بردن فروش کارخانه تان می‌توانید انجام دهید این است که کاتالوگ کارخانه خود را به صورت آنلاین ارائه دهید. البته به خاطر داشته باشید که این کاتالوگ تنها نباید یک نسخه‌ی ساده از PDF باشد. در واقع باید به نحوی آن را آماده سازید که به مشتری‌های بالقوه امکان جستجو و بررسی و تحقیق در مورد محصولاتتان را بدهید. کافی نیست که محصولات کارخانه تان تنها در یک صفحه فهرست کنید. این بروشور باید به عنوان پایگاه داده‌ای باشد تا بتوانید فهرستی از محصولات را به صورت الکترونیکی از طریق رسانه‌های اجتماعی یا به روش‌های دیگر برای مشتری‌های بالقوه ارسال کنید. چنین اقداماتی می‌تواند چرخه‌ی فروشتان را سرعت ببخشد و تیم فروش هم می‌تواند از این کاتالوگ برای پرزنت فروش بهتر و جلب اعتماد مشتری استفاده کند. حتی در صورت امکان می‌توانید دموی ویدئویی را هم به آن اضافه کنید.

 3.بازاریابی را با فروش هماهنگ کنید

همسویی تیم‌های بازاریابی و فروش باعث بهبود ارتباطات میان دو گروه شده و به دستیابی به اهدافی منتهی می‌شود که برای موفقیت کلی کارخانه ضرورت دارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده 43 درصد از مدیران معتقدند که ناهماهنگی‌های یک کارخانه به طور مستقیم روی فروش اثرگذار است.

4.مشتری‌های فعلی را حفظ کنید

تمرکز روی مشتری‌های فعلی و حفظ آنها روشی مقرون به صرفه برای افزایش فروش کارخانه است. بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که جهش 5 درصدی در حفظ مشتری می‌تواند درآمد کارخانه را تا 95 درصد افزایش دهد. به همین علت تمرکز بر حفظ مشتری‌های فعلی مزایای زیادی برای کارخانه به همراه دارد، زیرا آنها نسبت به بازدیدکنندگانی که برای اولین بار به سراغتان می‌آیند، تمایل بیشتری به هزینه کردن و خرید کالاهای تولیدی دارند. از آنجا که قبلاً روابط خود را با این افراد ایجاد کرده‌اید، در این صورت هزینه‌ی بازاریابی و ارائه‌ی محصولات جدید هم بسیار کمتر است.

5.بازاریابی ارجاعی

بهترین راه افزایش مشتری در کارخانه از طریق مشتری‌های ارجاعی است. اما چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ با تمرکز بر روی مشتری‌های فعلی خود. وقتی رضایت مشتری‌ها را جلب کنید، می‌توانید از آنها بخواهید تا کارخانه تان را به افرادی که ممکن است به محصولاتتان نیاز داشته باشند، معرفی کنند. با انجام این کار می‌توانید فروشتان را افزایش دهید. فقط باید دلیل خوبی به مشتری‌ها بدهید تا شما را به دیگران معرفی کنند. ارائه تخفیف یا خدمات ویژه روش مناسبی برای درخواست ارجاعات مشتریان است.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر در کشور چالش‌های زیادی بر سر راه کارخانه ها قرار دارد. افزایش چشمگیر رقبا، وضعیت رکود اقتصادی حاکم و البته همه‌گیری کرونا در سالهای اخیر باعث شده تا تمام کسب‌وکارها از جمله کارخانه ها به شدت تحت تأثیر قرار گیرند. به همین علت ممکن است ادامه‌ی مسیرهای قبلی در این بازار به موفقیت ختم نشود و به راهکارهای تازه‌ای نیاز است. تمرکز بر افزایش فروش یکی از بهترین تاکتیک‌هایی است که به کمک آن می‌توان بر موانع فعلی غالب شد و با موفقیت از آن‌ها عبور کرد.


گروه مهندسی فراز تدبیر (faraztadbir)

کلینیک مشاوره کسب و کار فراز تدبیر با 18 سال تجربه خدمات مشاوره ای به بیش از 170 شرکت در زمینه های تولیدی/خدماتی/بازرگانی در خصوص مبحث های برنامه ریزی ، برندسازی، ساماندهی و بهبود راندمان اجرایی شرکت و در نهایت افزایش فروش و درآمد کسب و کارها فعالیت می نماییم.گروه مهندسی فراز تدبیر (faraztadbir) ، یکی از موفق ترین گروه های مشاوره کسب و کار در شهر اصفهان است که با صنایع و سازمان های متعددی همکاری داشته است.

 

soli