جایگاه یابی چیست؟

 حوزه: مدیریت بازاریابی

همانطور که در مقاله‌ی بخش‌بندی بازار چیست؟ ذکر شد، فرایند بازاریابی شامل بخش‌بندی، هدف‌گذاری و جایگاه‌یابی می‌شود. در مقاله ذکر شده بخش‌بندی را توضیح داده و در مقاله هدف‌گذاری چیست نیز مبحث هدفگذاری شرح داده شد.

در این مقاله در مورد جایگاه یابی به عنوان آخرین مرحله از فرایند بازاریابی صحبت می کنیم.
تا اینجای فرایند، بخش بندی و هدفگذاری انجام شده است. یعنی بخش های جذابی داریم که انتخاب کرده‌ایم به آنها خدمت رسانی کنیم. پس نیاز داریم که در آن بخش ها، جایگاه خود را پیدا کنیم.

جایگاه یابی به دنبال کسب جایگاهی متمایز برای محصولات و خدمات یا برند ما در ذهن مشتریان در رقابت با سایر رقباست.
این مرحله از طریق پیاده سازی آمیخته بازاریابی یعنی 4P انجام می شود. 4P شامل Product یا محصول، Price یا قیمت، Promotion یا ترفیعات و Place یا توزیع می شود.

برای جایگاه یابی عالی، نیاز است که بخش های هدفگذاری شده را با دقت هر چه تمام تر بشناسیم. این کار نیاز به تحقیقات بازار حرفه ای دارد. پس از شناخت دقیق این بخش ها، باید با توجه به این شناخت بهترین آمیخته بازاریابی را برای هر بخش تدوین کرده و اجرا کرد. برای ایجاد جایگاه خود در ذهن مشتریان 2 نکته بسیار اهمیت دارد:

  1. ایجاد یک آمیخته بازاریابی و طرح بازاریابی بسیار حرفه ای
  2. مهارت ها و سیستم های اجرایی مانند مدیریت پروژه، داشبوردهای مدیریتی برای کنترل اجرا و بازخورد گرفتن و ... .

  ✔ آمیخته بازاریابی: 

  1.  محصول: تمامی مواردی که به محصول مربوط است در این قسمت باید در نظر گرفته شود. کیفیت محصول، ظاهر و ... مواردی هستند که در این قسمت باید تصمیم گیری شوند.
  2. قیمت: مشتری در قبال محصول یا خدمتی که دریافت می کند باید چه ارزشی را به ما بدهد؟ در این قسمت استراتژی های قیمت گذاری اهمیت دارند.
  3. توزیع: سیستم توزیع محصول چگونه باشد و محصول چگونه به دست مصرف کننده می رسد؟ کانال های بازاریابی در این قسمت بررسی می شوند.
  4. ترفیعات: چه ترفیعات برای پیشبرد فروش در نظر گرفته شود؟ تبلیغات، طرح های مناسبتی و ...

برای مطالعه بیشتر در مورد آمیخته بازاریابی، به مقاله آمیخته بازاریابی مراجعه کنید.

شاید در منابع مختلف کمتر کسی اشاره به این قسمت کرده باشد، اما در واقعیت متوجه می شوید که اگر بهترین طرح بازاریابی یا بهترین آمیخته بازاریابی را نیز داشته باشید اما نتوانید آن را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید و یا بازخورد بگیرید، هیچ نتیجه ای نمی‌گیرید. بنابراین این مورد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانقدر که تحقیقات بازار و طرح بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است، مهارت ها و سیستم های موردنیاز جهت اجرا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. تعدادی از مهارت ها و سیستم ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. مهارت مدیریت پروژه
  2. مهارت رصد مداوم نتایج اجرا (استفاده از داشبوردهای مدیریتی)
  3. مهارت کار تیمی
  4. مهارت مدیریت زمان
    و ...

تیم فراز تدبیر به شما کمک می کند نه تنها یک طرح بازاریابی عالی داشته باشید، بلکه با ایجاد زیرساخت‌ها و آموزش پرسنل شما، اجرای طرح نیز به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 

soli