یکی از مهم‌ترین نیازهای هر شرکتی که در حوزه‌هایی مانند بازرگانی، تولیدی و ... فعالیت می‌کند، خرید و تدارکات یا تامین است که شاید یکی از مهم‌ترین موضوعات آن، موضوع مدیریت هزینه‌های خرید و تدارکات یا هزینه‌های تامین است. بر کسی پوشیده نیست که یک خرید مناسب می‌تواند اثرات بسیار زیادی روی کسب و کار داشته باشد.

اگر شرکت بازرگانی باشد، اصلی‌ترین یا یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های شرکت، خرید محصولات است.

پس اگر مدیریت هزینه در بحث خرید و تدارکات به درستی صورت گیرد، می‌تواند حاشیه سود را بالا برده و توان رقابتی شرکت را بهبود دهد. هم‌چنین اگر شرکت تولیدی باشد، یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذاری روی بهای تمام شده کالاهای تولیدی، خرید مواد اولیه می‌باشد. به همین دلیل لازم است که مدیریت مناسبی در حوزه‌ی خرید و تدارکات صورت گیرد. ما در این مقاله قصد داریم استراتژی‌های عملی مدیریت هزینه‌های خرید و تدارکات را معرفی کنیم. این استراتژی‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  1. درخواست تخفیفات از تامین ‌کننده
  2. بررسی قراردادها
  3. ادغام تامین کنندگان
  4. بررسی نیازهای خرید
  5. جلوگیری از خرج کردن بی‌رویه
  6. بررسی و مدیریت فهرست موجودی‌ها
  7. ارزیابی کیفیت سفارشات
  8. بهبود مدیریت ارتباط با تامین کننده
  9. ارائه پورتال‌های کمک به خود تامین کننده
  10. راه اندازی حراج‌های (مزایده‌های) معکوس
  11. مقرر کردن سیاست‌های خرید شفاف
  12. آموزش دادن کارکنان
  13. بهینه سازی مدیریت تدارکات
  14. بهبود مدیریت ریسک
  15. جمع آوری داده‌های بهتر
  16. یکپارچه سازی سیستم‌های تدارکات
  17. تبدیل شدن تدارکات سنتی به تدارکات الکترونیکی
  18. اتومات کردن فرایند تدارکات
  19. متمرکزسازی داده‌ها
  20. تغییر نگرش نسبت به مدیریت هزینه در تدارکات

همانطور که مشاهده کردید، استراتژی‌های عملی برای مدیریت هزینه‌های خرید و تدارکات متنوع هستند و گستردگی زیادی دارند. به همین دلیل پیاده سازی آنها نیاز به در نظر گرفتن کل خرید و تدارکات به عنوان یک سیستم دارد که باید با برنامه ریزی دقیق و جامع نگری خاصی گام‌های بهبودی را طی کرد تا این استراتژی‌ها پیاده شوند و هم‌چنین اثرگذاری خود را داشته باشند. از طرفی برای پیاده سازی آن‌ها، نیاز به تلاش همه واحدهای شرکت است و نه صرفا واحدهایی که مستقیما مسئول تدارکات هستند.

گروه مشاوره کسب و کار فرازتدبیر می‌تواند برای پیاده سازی اثربخش این استراتژی‌ها به شما کمک کند تا بتوانید نتایج مطلوب خود را مشاهده کنید و هزینه‌های خرید و تدارکات را مدیریت کنید.

 

برچسب‌ها: زنجیره تامین و لجستیک، مدیریت هزینه ها، مشاوره کسب و کار اصفهان، کلینیک فرازتدبیر

soli