ماتریس BCG عمدتاً برای شرکت های چند بخشی/چند محصولی مورد استفاده قرار می گیرد. ماتریس بی سی جی یکی از ابزارهای مهم در فرآیندهای بازاریابی است.

 

همه محصولات و طبقات با یکدیگر به عنوان پورتفولیو کسب و کار محسوب می شوند. بنابراین بخش ها یا نهاده های مختلف هر کسب و کار ممکن است با سرعت متفاوت و با استراتژی متفاوت حرکت کنند. تحلیل ماتریس بی سی جی (تجزیه و تحلیل بی سی جی) به کسب و کارها کمک می کند تا سودمندی و اثربخشی هر قسمت را سریعتر و موثرتر انتخاب کنند. تحلیل ماتریس BCG باعث می گردد تا شما برای تمرکز در بخشی خاص و یا افزایش مزیت رقابتی نسبت به رقبا سریعتر عمل کنید. برای یک سازمان بزرگ با محصولات در رده های مختلف و خطوط محصول زیاد ، تجزیه و تحلیل ماتریس BCG بسیار مهم است. در یک تصمیم جامع کسب و کارها با تحلیل ماتریس بی سی جی تصمیم می گیرند کدام محصول را توسعه دهند و یا کدام محصول را از خطوط محصول حذف کنند، کدام محصول می تواند بازدهی جدید را با سرمایه گذاری خوب بدست آورد و کدام محصولات می توانند سهم بازار بیشتری را بدست آورند.10

نرخ رشد

11

 

 

 

 اين شاخص ها ميزان جذابيت صنعت را بدون توجه به موقعيت شركت مشخص مـي كننـد . ايـن معيار بر مبناي مفهوم چرخه عمر بنا شده است. چرخه عمر بيان مي كند كـه يـك كسـب و كـار از يك فرآيند تحول در چهار مرحله ايجاد ، رشد ، بلوغ و افول تبعيت مي كند

 

سهم بازار

13

 

 

 سهم نسبي بازار به صورت درصد بيان نمي شود. ايـن نسـبت ميـزان فـروش شـركت را در مقابـل بزرگترين رقيب موجود در آن صنعت بدست مي دهد. به عنوان مثال عدد 5/0 حاصل از اين نسبت بيانگر اين است كه فروش شركت نسبت به بزرگترين رقيب در صنعت ، نصف مي باشد.

ستاره (رشد سریع بازار و سهم بازار زیاد)

واحد ستاره، همان‌طور که از نام آن پیداست، واحد تجاری است که در صنعت‌های دارای رشد سریع، سهم بزرگی در بازار دارد. ستاره ها میزان زیادی از نقدینگی را مصرف می کنند و معمولا رهبر بازار هستند، و به همین دلیل معمولا فروش خوبی را هم برای شرکت در پی دارند اما این بدان معنا نیست که جریان نقدینگی مشیت بسیار زیادی از این واحد به سوی تقدرکت در جریان است. این خطوط تولید، بازاری کاملا واضح و جایگاهی بسیار مناسب دارند و نیازمند مقادیر زیادی از بودجه و سرمایه هستند تا بتوانند با رقبا رقابت کنند و نرخ رشد خود را حفظ کنند. ولی پس از کاهش اجتناب‌ناپذیر میزان رشد در صنعت مربوط، شرکت‌ها به‌دنبال تبدیل واحدهای ستاره به واحدهای گاو شیرده هستند. اگر شرکت بتواند جایگاه خود را به‌عنوان شرکتی پیشتاز در بازار حفظ کنند، واحدهای ستاره به‌طور بالقوه به واحدهای گاو شیرده تبدیل می‌شوند، ولی اگر این اتفاق رخ ندهد، واحدهای ستاره به واحدهای سگ تبدیل خواهند شد.

soli