در زمینه فنون و تکنیک های پرورش و تحقق توان خلاقیت، نوشته های مختلفی وجود دارد. در این شکل به 8 مورد از فنون اشاره کرده است. زمانی این تکنیک‌ها ثمربخش میشوند که زمینه برای نمود آن‌ها مساعد و نیروهای پیش رونده بر نیروهای نگهدارنده برتری یابد.

کارآفرینی

 

طوفان فکری

یکی از تکنیک های متداول در ایجاد خلاقیت و فعال ساختن اندیشه به صورت گروهی است. که دارای شرایطی به شرح زیر است:

شرکت کنندگان باید ترغیب شوند تا هرچه بیشتر به اظهار نظر و ابراز ایده های جدید پرداخته تا میزان ایده ها و نظرات افزایش یابد.

افراد می‌توانند به تکمیل، تعدیل و ترکیب ایده های دیگران نیز بپردازند و ایده های خود را بر اساس نظرات دیگران بنا کنند.

هیچ یک از اعضا اجازه هیچگونه انتقاد و نقادی نسبت به نظرات ابراز شده در جلسه را ندارند.

ارزیابی و داوری نسبت به نظرات ابراز شده به بعد موکول می شود. زیرا ارزیابی های شتاب زده ارزیابی‌های شتاب زده ممکن است اظهار نظری را قبل از شکفتگی در نطفه خفه کرده و فضای خلاق جلسه را دچار رکود کند.

.موضوعات مطرح شده باید دارای هدف مشخص و چارچوب باشد. زیرا زمانی که تعریف مشخصی از مسئله وجود نداشته باشد، جلسه بی‌هدف به این سو و آن سو تغییر جهت می‌دهد.

 

ارتباط اجباری

در این تکنیک خلاقیت به موضوع به شکل کلی نگاه نمی‌کنیم بلکه آن را به اجزایی کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم و به هر کدام جداگانه می‌پردازیم. در این روش فهرستی از صفات مختلف یک شی یا ایده را آماده می کنیم و سپس هر صفت را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم. این روش را می‌توان هم برای موضوعات ساده و هم پیچیده استفاده کرد. در آغاز جلسه هدف از ایجاد ارتباط اجباری برای شرکت کنندگان بیان می‌شود و ضمن ایجاد ارتباط همواره در نظر دارند که هدف اصلی چیست و باید به دنبال چه چیزی باشند.

تجزیه و تحلیل مورفولوژیک

تكنیك تجزیه وتحلیل مورفولوژیك یا ریخت شناسانه كه توسط فریتززویكی ابداع شد، فنی است كه براساس آن پدیده ی مورد نظر از جهت ساختار كلی و ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. به این منظور ابتدا سطوح و ابعاد مختلف موضوع را شناسایی و فهرست می‌كنیم.  بایستی سعی كرد ابعاد كالا را بیشتر مشخص كرد، برای اینكه بتوان ابعاد یك موضوع و اجزای متشكله (متغیرهای) آن را با یكدیگر مقایسه و مرتبط نمود، می توان ابعاد اصلی و اجزای آنها را برروی دایره ای متحدالمركز نوشته و با چرخاندن دایره های مختلف، ابعاد و اجزای آنها را با هم مقایسه و ارتباط آن‌ها را حدس زد.

منبع: کتاب مدیریت عمومی دکتر الوانی

soli