بحران منابع انسانی

شاید یادتان باشد که در گذشته نیروها برای استخدام در یک شرکت صف می کشیدند! شرکت ها به راحتی می توانستند با دست باز و خیال راحت از بین انبوه گزینه های مدنظر، استخدام خود را انجام دهند.

اما با تغییراتی که در تعداد جمعیت، ترکیب جمعیت، جوانی جمعیت، تغییر محیط کسب و کارها و سایر عوامل اتفاق افتاده است، ورق برگشته و شرکت ها با معضل منابع انسانی در تمامی سطوح مواجهند که در زیر تعدادی از ابعاد این معضل شرح داده شده است:

  1.  تعداد کل نیروی کار کاهش یافته است. (آمارها گویای همه چیز است)
  2.  تعداد نیروی متخصص کاهش یافته است. (کافی است یک آگهی استخدام بزنید و خروجی را بررسی کنید)
  3. نسل جدید نیروی کار مانند گذشته وابستگی مالی زیادی ندارند و کار نکردن را به کار کردن به صورت ارزان و غیرمناسب ترجیح می دهند.
  4. رقابت بر سر نیرو زیاد شده و شرکت های رقیب با روش های مختلف نیروهای انسانی را جذب می کنند. (حقوق مناسب، انگیزش و ...)
  5. توقعات و انتظارات پرسنل با سطح تخصصشان همخوانی ندارد. (شرکت های مختلف با رویکردهای مختلف می توانند انتظارات نیروها را بالا ببرند. فضای مجازی و تغییر سبک زندگی نیز این مورد را تشدید کرده است)
  6. هزینه نیروی انسانی با درصد سود همخوانی ندارد. (به خصوص در شرایط کنونی کشور)
  7.  یک نیروی ناراضی می تواند نیروهای دیگر شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. (نگاهی به گذشته یا وضعیت فعلی کسب و کار خودتان ثابت کننده این مورد است)
  8. یک نیروی ناراضی اخراجی یا انصرافی، می تواند در شبکه های مجازی برند کارفرمایی را خراب کند (نگاهی گذرا به لینکدین این مورد را کاملا نشان می دهد)
  9. با افزایش موج کارآفرینی، سلیقه مردم از کارمندی به سمت خویش فرمایی و کارآفرینی تغییر کرده.
    و ... .
    با وجود این تغییرات، اهمیت حوزه منابع انسانی بیش از پیش مشاهده شده و اغلب شرکت ها رویکردهای مختلفی برای مواجهه با این بحران دارند. تعدادی از شرکت ها بیش از حد نیاز استخدام می کنند. تعدادی راه های انگیزش پرسنل را انتخاب کرده اند. تعدادی دیگر، روی فرایند استخدام متمرکز شده‌اند و سرعت این فرایند را افزایش داده‌اند و ... .

اما بهترین تصمیم چیست؟

در ابتدا باید دانست که وقتی در مورد منابع انسانی صحبت می کنیم، باید به سیستم بودن آن اعتقاد داشته باشیم. سیستم بودن منابع انسانی یعنی چه؟
یعنی اگر فقط فرایند استخدام را درست کنم اما انگیزش را درست نکنم باز هم با مشکل مواجه میشوم. چون پرسنل خوبی استخدام می شوند، به موقع استخدام می شوند، دقیقا طبق نیاز استخدام می شوند اما پس از حضور مقطعی در شرکت، با حالت بدی از شرکت می روند و فرم های استعفا روی میز مدیران شرکت غوغا می کند.
اگر انگیزش را بهبود دهم ولی استخدام خوبی نداشته باشم، با مشکل کیفیت و تعداد منابع انسانی مواجه می شوم. همچنین استراتژی هایی مانند ترمیم منابع انسانی، مهندسی مجدد کسب و کار و ... که با احتمال بالایی نیاز به استخدام دارند، با مشکل مواجه می شوند.
پس نمی توان صرفا روی یک قسمت از این سیستم متمرکز شد و باقی موارد را بیخیال شد.
بهترین تصمیم این است که کل فرایند مدیریت منابع انسانی مدل شده و برای همه این سیستم، تصمیم گیری هایی در راستای استراتژی شرکت انجام شود.
اما این کار حساسیت بسیار بالایی دارد و به سادگی صورت نمی گیرد. برای این کار بهتر است از یک مشاور متخصص و مجرب استفاده کرد تا بتوان کل سیستم منابع انسانی را به خوبی مدیریت کرد به طوریکه:

  1. به راحتی و به سرعت استخدام صورت گیرد.
  2.  نیروی مناسبی استخدام شود.
  3.  درجه وابستگی شرکت به نیرو کم باشد.
  4.  وفاداری نیرو به سازمان زیاد باشد.
  5.  رضایت نیروها زیاد باشد.
  6. فرهنگ سازمانی مناسبی در شرکت وجود داشته باشد.
  7. کار تیمی به خوبی انجام شود.
    و ... .

و در کل برند کارفرمایی شرکت بهبود یابد.
تیم فراز تدبیر با سابقه درخشان در حوزه منابع انسانی، آماده خدمت رسانی به شماست تا بتوانید بهترین سیستم منابع انسانی را پیاده کنید و برند کارفرمایی خود را رشد دهید.

 

soli