شراکت نامه ها در چه زمانی ازبین می روند؟

شراکت از دو محل قابل شکستن است.یکی زمانی که شرکا به لحاظ مالی به سمت نزول و ورشکستگی سراریز میشوند و یا زمانی که به سود سرشار دست یابند .در هر دو حالت مساله شراکت از سست ترین حلقه آن قابل شکستن است.

سست ترین حلقه های شراکت کدام حلقه هاست؟

سست ترین حلقه های شراکت همان حلقه هاییست که شرکا در ابتدای شراکت خود مبنا را بر اعتماد می نهند نه اطمینان . بعضا با این عبارات نه! من و شما این حرف ها را نداریم .
در شرایطی که حد و حدود را دقیق مشخص نمیکنند ، از همان جا مسائل آنها درز پیدا میکند و محل اختلاف است .

سخنی بی اساس در ریشه غرب

سخنی بی اساس در ذهن خیلی از پدران ماست. با این عنوان که اگر شریک خوب بود خود خدا هم شریک داشت .
این جمله بی اساس ترین جمله ایست که بیان شده است. خداوند میفرماید رحمت من به جمع است((یدالله مع الجماعه))
غربی ها برای پیشرفت از عنصر شراکت زیاد استفاده میکنند. شراکتی که بر اساس اصول و چارچوب های صحیح باشد باعث بالا رفتن سرعت پیشرفت میشود. باعث هم افزایی فکری، اجرایی و عملیاتی میشود.
باعث کاهش ریسک و هزینه ها نیز میشود.
و باعث ده ها آیتم و حسن خواهد بود.

کلید طلایی در شراکت این جمله است:

در شراکت اطمینان حاصل کنید نه اعتماد

چون اکثر شراکت ها بر مبنای یک آشنایی صورت میگیرد، محور اصلی اعتماد گذاشته میشود که این مساله خطاست.
به طور مثال چند نفر کنار هم جمع میشوند برای انجام کاری و با هم شریک میشوند. آمده های خود را شفاف و دلیل حضور هر نفر مشخص نمیشود .فقط چند نفر توان کاری دارند و یکی دو نفر هم فقط چون در این جمع دوستانه حضور دارند در شراکت تجمیع میشوند. در حالی که پس از مدتی دلیل حضور یکی دو نفری که دلیل مشخصی نداشته اند برای حضورزیر سوال می رود. گاهی همین موارد که شفاف نمیشود شراکت را دچار چالش میکند.
یا چند نفر باهم شریک میشوند و پس از مدتی از لحاظ زمان فعالیت و حضور در ادامه مسیر دچار کندی یا تندی میشوند، یا به عبارتی توازن برای پیش بردن شراکت دچار مشکل میشود.

در شراکت باید نقش هر شخص، دلیل حضور شخص، آورده شخصی و...... تک تک موارد بازگو و مشخص گردد.

آورده شخصی میتوان زمان، سرمایه، اعتبار مشهوریت، و.... باشد.
آورده مادی و معنوی جزو آوزده ای شخی می تواند باشد به شرطی که طرفین شراکت این آورده ها را قبول داشته باشد و بر اساس آن توازن در صد و سهم شراکت به توافق برسد

سوالی که در مورد درصد سهام و تقسیم آن بین شرکا سوال میکنند که آیا قانون و قائده مشخصی دارد یا خیر

در پاسخ باید گویم خیرقانون و چهار چوب مشخص و اتو کشیده ای وجود ندارد مواردی که میگوید سرمایه از من کار از شما و 50-50 سهم برداشته میشود. اما در همین مورد هم بحث توافق هست . گاهی ارزش سرمایه به اجرا سنگینی میکند و گاهی بالعکس، پس بر اساس توافق سهم بین شرکا تقسیم میگردد. اما نکته اینجاست وقتی سهم از 50 درصد بیشتر شد مثل 49-51، در امور حقوقی و قوانین کشوری ما در صورت ایجاد اختلاف و محکمه ای شدن شراکت، قاضی و قوانین سهم بالاتر از 51 درصد را الویت داده و حق رای بیشتری برای آن لحاظ میگردد.هرچند در شراکت ثبت شده باشد که طرفین هرکدام یک حق رای مساوی دارد.

مهمترین سنت لازم در شراکت چیست ؟

چند نفر شریک باهم تعهد شراکت در کاری را داشتند. این ها دارای سه تخصص بودند که در کنار هم این تخصص ها باید قرار میگرفت و حاصل آن محصولی میشد که به یک تولید ناب برسد. اما تنها موردی که باهم داشتند قابل اعتماد برای هم نبودند. در هر موردی که قرار به ثبت اجرا و.... عملی میشد در بن بست بی اعتمادی گیر میکردند.
کلیدی ترین صفتی که بین شرکا باید باشد، کلید اعتماد است و دومین مورد گذشت و تلاش برای رسیدن به هدف.
اما طبق مواردی که قبلا مطرح کردم به اعتماد باید لباس اطمینان را بپوشانید تا این اعتماد مستدام باشد و در عین گذشت می بایست چهارچوب ها و شرح وظایف و مسئولیت ها می بایست مشخص و شفاف باشد تا در مسیر شراکت خللی ایجاد نشود.

شراکت خانوادگی یا فامیلی

یکی از پرچالش ترین شراکت ها، شراکت فامیلی می باشد. به لحاظ اینکه هر نوع خطایی و تضادی در شراکت، مساله معمولا به خانواده ها کشیده میشود و نظرات خانوادگی و فامیلی که معمولا غیر تخصصی و بدون در نظر گرفتن شرایط مختلف و ابعاد موضوع بیان نظرات حاصله باشد عمیق تر وارد چالش میشود.

راه حل در اینگونه مسائل اینجاست:

  1. تمامی موارد و چارچوب و تاملات فی مابین، مانند یک غریبه در نظر گرفته شود و همگی مستند و مکتوب و مشخص گردد.
  2. مسائل شراکت به خانه ها و فامیل انتقال پیدا نکند و تنها مسائل بین شرکا باقی بماند چون در صورت هر گونه مشکل و مساله ای نه تنها اعضای خانواده کمک چندانی نمیتوانند انجام دهند بلکه با دخالت های غیر تخصصی و با عدم اشرافیت به زوایای موضوع نظرات خود را ابراز می نمایند که معمولا به جای منطق و نظر کارشناسی، نظرات احساسی و بیجا هستند که این خود موضوع را نه تنها حل نمیکند بلکه مسئله را پیچیده تر و سخت تر میکند.
  3. در زمان اختلاف به جای کمک گرفتن از اعضا خانواده و فامیل از متخصص و مشاور مربوطه به موضوع مشورت گرفته شود و سعی بر حل نمودن موضوعات به صورت برد-برد باشد نه یک جانبه گرایی و یا حق به جانب.
  4. از ابتدای شراکت سعی کنید انتهای آن را کاملا روشن کنید و قوانین و چارچوب هاب فی ما بین را دقیق مشخص نمایید .
  5. مسئولیت های هر شخص را مشخص و مکتوب و امضا نمایید مسائلی نظیر میزان زمان مورد نیاز، نوع فعالیت، مدت فعالیت، اختیارات مسئولیت واگذار شده، انتظارات سایرین از این اعطای مسئولیت. شرایط فسخ در چه صورت، عدم اجرای موارد و مسئولیت و یا زمان تعهد داده شده با شخص خاطی چه برخوردی شود و..... تمامی این موارد باید مشخص و شفاف شود.

در صورتی که موارد مذکور را ه خوبی رعایت نمایید اتفاقی که می افتد این است:

  1. دوام شراکت
  2. کاهش اختلافات احتمالی و توقعات بیجا
  3. کاهش تعارضات درون فامیلی
  4. بهبود در روابط و شرایط برد-برد
soli