قبل از یادگیری برنامه ریزی تولید می بایستی با محیط کار آشنا شده و شناخت کلی در خصوص محیط کار بدست بیاوریم که بدین منظور باید اقدامات زیر را انجام دهیم:

ابتدا در گام اول نوع صنعت و اولویت های آن را مشخص کنیم و در گام دوم باید رتبه سازمان در صنعت مربوطه مشخص گردد و پس از آن در گام سوم به تعیین سطح اهمیت برنامه ریزی تولید در سازمان می پردازیم. گام چهارم شامل جمع آوری و مطالعه اطلاعات سازمان در بازه زمانی حداقل 5 سال گذشته می شود و در نهایت در گام پنجم به جمع آوری اطلاعات مرتبط با بازار و مطالعه آن در حداقل یک روند 5 ساله می پردازیم.

سازمان ها بر اساس نوع فعالیت به سه دسته 1- استخراجی مانند نفت و گاز و معادن و ... 2- احداث و ساخت(تولید) مانند ساختمان سازی ، ساخت اتومبیل یا لوازم خانگی و ... و 3- خدمات مانند امور اداری در شهرداری ، امور دولتی و ... تقسیم بندی می شوند.

از جمله پارامتر های مهم در صنعت می توان به جدول زیر اشاره نمود.

030899

*مهمترین دانش نسبت به سازمان دانستن اهداف آن است*

حال با شناختی که نسبت به محیط کار بدست آوردیم به سراغ تعریف برنامه ریزی می رویم :

برنامه ریزی عبارتست از انتخاب اهداف قابل اندازه گیری و تصمیم گیری در خصوص نحوه دست‌یابی به این اهداف (ماکویی)

همچنین با برنامه ریزی بستر مناسبی برای اجرا بوجود می آید و می توان نتایج به دست آمده را با موارد برنامه ریزی شده کنترل کرد.

افق های برنامه ریزی :

معمولا برنامه ریزی تولید به صورت افق های بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت تهیه می گردد.

لازم به ذکر است که برنامه های بلند مدت برای سر و سامان دادن به مسائل عمده کارخانه مثل خرید تجهیزات و ماشین آلات تهیه می شود و برنامه های میان مدن معمولا مباحثی مانند مدیریت منابع انسانی و مواد اولیه را در بر گرفته و در برنامه های کوتاه مدت مباحث کف گارگاه مورد مطالعه قرار می گیرد.

0308990

برنامه ریزی تولید چیست؟

  • فرآیند تصمیم گیری در خصوص منابعی است که سازمان برای عملیات آینده اش به آنها نیاز دارد و همچنین تخصیص این منابع جهت تولید محصول مورد نظر در تهداد مورد نیاز و با کمترین هزینه.(ماکویی)
  • برنامه ریزی تولید عبارتست از فرآیندی دارای مراحل مشخص و به هم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیمات. (سازمان توسعه تجارت)
  • در هر سازمان تولیدی ، برنامه ریزی تولید موتور محرکه سازمان است . هماهنگی واحد های مختلف از جمله تدارکات، فروش، تولید و مالی همچنین برنامه ریزی، نقش هر فرد(ماشین) در فرآیند ها، تصمیم سازی، بهبود مستمر و ... از ماموریت های واحد برنامه ریزی تولید است.

با توجه به تعاریف فوق می توان دریافت که واحد برنامه ریزی تولید با کلیه واحد های سازمان در ارتباط بوده و تبادل اطلاعات با یکدیگر دارند که در شکل زیر روند تبادل اطلاعات مشهود است.

0308992

از جمله اهداف برنامه ریزی تولید می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • رضایتمندی مشتری
  • کمک به مدیران جهت تصمیم گیری بهتر
  • استفاده مناسب از منابع
  • کاهش هزینه های تولیدی ناشی از اضافه کاری
  • کاهش هزینه های تولیدی ناشی از قرارداد جنبی یا برون سپاری
  • کاهش هزینه های نگهداری
  • ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب
soli