ریل قطار

مهارت تصمیم‌گیری:
در محله‌ای دو تا ریل راه‌آهن که یکی ریل سالم و دیگری ریل خراب بود.4 تا بچه تصمیم گرفتند که به آنجا بروند و بازی کنند.

3 تا از آن‌ها خیلی بی‌تفاوت و بی‌فکر بودند و 1 نفر از آن‌ها بچه‌ی منطقی و دوراندیش بود. بچه‌های بی‌فکر گفتند ما می‌خواهیم روی ریل سالم بازی کنیم مهم نیست قطار بیاد یا هر اتفاق دیگه بیفتد! بچه‌ی منطقی به 3 نفر گفت: آنجا خطرناکه، 3 بچه گفتند: تو چه‌کار داری؟ ما می‌خواهیم همین جا بازی کنیم. در حین بازی بچه ها بین ریل ها خوابشان برد. صدای صوت قطار به گوش رسید و سوزنبان طبق معمول به ریل ها نگاهی انداخت و مشاهده کرد 3 بچه روی ریل سالم و یکی روی ریل خراب خوابیده اند.

شما جای سوزنبان باشید چه اقدامی انجام می‌دهید؟ قطار را به سمتی هدایت می‌کنید که سه نفر جانشان در امان بماند که بچه‌های بی‌فکری بودند یا یک نفر که بچه‌ی عاقل و دوراندیش بود؟
ما آنچه هستیم و آنچه بودیم نتیجه‌ی تصمیم‌گیری‌های ماست. سوزن بان امروز قصد تصمیم‌گیری دارد که یک نفر را فدای سه نفر بکند یا برعکس؟
خیلی از افراد در نگاه اول می‌گویند: سه نفر از دنیا بروند برای یک نفر؟ این نوع تصمیم‌گیری هست، که بسیاری از ما در شرایط بحرانی می‌گیریم! قطار را راهنمایی می‌کنیم به سمت ریل خراب درصورتی‌که همه‌ی سرمایه‌ی قطار و همه‌ی ساکنان آن و تلفاتی که به‌جای می‌گذارد خیلی بیشتر است.
نکته‌ی مهم اینجاست که ما برای تصمیم‌گیری‌هایمان احساسی و هیجانی عمل می‌کنیم.
اما راهکار چیست؟ چه‌کار باید کرد؟

1- در موقع تصمیم‌گیری یا باید دانش لازم را داشته باشیم یا از دانش دیگران استفاده کنیم. برای تصمیم‌گیری‌های مالی و کسب‌وکار، تحصیلی و... از کسانی راهنمایی بگیرید که بتوانند در این زمینه شما را راهنمایی بکنند

2-  گزینه‌های متفاوت برای تصمیم‌گیری داشته باشید نه اینکه بگویید یا این کار را انجام می‌دهم یا اینکه هیچ‌کدام!

گزینه‌های متفاوت را بنویسید، نوشتن بیداد می‌کند...اینکه بنویسید این کار را انجام بدهم یا دیگری را یا اصلاً انجام ندهم و بروم سراغ گزینه‌ی بعدی، الآن انجام بدهم یا بعداً؟!
اگر گزینه‌های متفاوت داشته باشید می‌توانید اولویت‌بندی کنید با این کار می‌توانید بهتر مشورت بگیرید، حالا می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید
مردان وزنان موفق کسانی هستند که در مواقعی تصمیم‌های کلیدی می‌گیرند. شاید برایتان پیش‌آمده باشد که دوستی با شما در یک دانشگاه بوده و تصمیم گرفته که فلان کار را انجام بدهد. این‌کاره‌ای یک‌دفعه‌ای و تصمیم گرفتن‌ها باعث شده که بی‌جایگاهی برسد
هنر تصمیم‌گیری را در خودتان تقویت کنید. اگر می‌ترسید ریسک کنید، تصمیم بگیرید، صحبت کنید و... حتماً به یک مشاور مراجعه کنید تا ریشه‌ی این مشکل پیدا و برطرف شود
کسانی که شجاعت تصمیمی گیری را دارند لیاقت بودن در قله‌ها و بهترین‌ها را نیز دارند. فراموش نکنید در تصمیم‌گیری واقع‌بین باشید. بررسی کنید در حد قدرت و توان شما هست یا نه؟ اگر نیست ببینید چطور می‌توانید کمبودها را پرکنید؟

بال اول تصمیم‌گیری ارده ست و بال دوم که باعث پرواز شما می‌شود اقدام است.

دست به اقدام زدن می‌تواند یک اقدام کوچک باشد. برای افزایش این مهارت در جمع‌های کوچک خانوادگی و دوستان اظهارنظر کنید، نه اینکه با گفتن این جملات: من تسلیم جمع هستم، هر چه بقیه بگویند، هر چه جمع بگوید، من تابع جمع هستم و.این جملات نشانه‌ی ضعف در تصمیم‌گیری ست و در آینده برای یک سازمان بزرگ هم دچار ضعف می‌شوید سرنوشت ما بر اساس تصمیم‌گیری‌هایی است که امروز انجام می‌دهید.

soli