سعی کنید از مذاکره لذت ببرید.

به مذاکره مثل یک بازی فکر کنید و از آن لذت ببرید. مذاکره جنگ نیست.

 1- مذاکره کننده باید روی مواضعش پافشاری کند.
این تصور اشتباه است، آنچه که مذاکره کننده از آن نباید عقب نشینی کند منافع است نه مواضع.
منافع انگیزه واقعی در مذاکره است و مواضع حرفی که در ظاهر در مذاکره زده می­شود.

2- اصرار بر اینکه همه چیز سریع مکتوب شود.
تا زمانیکه به قطعیت نرسیدید که صحبت­ها در جلسه مذاکره، منافع یا خواسته های شما را برآورده می­کند، دست به قلم نبرید.

توصیه : گاهی اوقات طرف مذاکره کننده در جلسه قولی شفاهی به شما می­دهد که در حین جلسات رسمی نمی­توان آن را مکتوب کرد و از او امضا گرفت. در این موارد توصیه می­شود یک کاغذ بردارید و آن مورد را در مقابل او بنویسید، این موضوع در طرف مقابل به طور غیرمستقیم تعهد ایجاد می­کند.

3- گاهی اوقات بعضی افراد در مذاکرات می­گویند که در زمینه شخصیت شناسی تبحر دارند. (شخصیت شناسی در مذاکره)
شخصیت شناسی سریع یک افسانه است و واقعیت ندارد. وارد کردن این مورد در مذاکره بسیار خطرناک است. از روی ظاهر افراد نمی­توان به راحتی در مورد آن­ها قضاوت کرد. در واقع نمی­توانید از روی نشانه­های اولیه در مورد افراد تصمیم بگیرید. هیچ میانبری برای شخصیت شناسی وجود ندارد. اول بایستی مذاکره را ادامه داد و اطلاعات بیشتری از طرف مقابل به دست آورد و در آخر  قضاوت کرد.

4- در مذاکره بایستی طرف مقابل را تخریب کنید.
حتی اگر در زمان مذاکره طرف مقابل به شما دروغ بگوید، شما نباید او را تخریب کنید. شما باید به صورت غیرمستقیم نشان دهید که متوجه شده اید. در واقع باید یک راه عقب نشینی برای او در نظر بگیرید تا دروغش توجیه شود . (ساختن پل طلایی برای عقب نشینی طرف مذاکره)

5- همیشه در مذاکره دوم باشید.
گاهی اوقات اینکه در مذاکره نفر دوم باشیم خوب است و اینکار کنترل مذاکره را به شما می­دهد. اما نیازی نیست همیشه و همه جا به عنوان نفر دوم صحبت کنید. مانند زمانی که طرف مذاکره کننده اطلاعات کافی ندارد (برای مثال شما مشاور هستید و او اطلاعی از نرخ هزینه مشاوره ندارد)، یا زمانیکه می­خواهید به طرف مقابل نشان دهید اطلاعات شما در آن زمینه خاص زیاد و کافی است. مذاکره به عنوان نفر اول در این موارد اعتماد به نفس شما را نشان می­دهد.

6- برخی معتقدند زمان شروع و پایان مذاکره مشخص است.
زمان مذاکره به طور دقیق مشخص نیست. در واقع مذاکره از همان تماس تلفنی اول برای هماهنگی جلسات آغاز شده­است. حتی بعد از پایان جلسه نیز مذاکره ادامه دارد. زیرا ممکن است طرف مذاکره کننده با شخص دیگر یا حتی رقیب شما بعد از پایان جلسه تماس داشته باشد یا حتی لابی کند.

soli